WEKO3
アイテム
インクルーシブ教育の一考察 ― 発達障害児と関わる通常学級の児童生徒に注目して ―
https://doi.org/10.24767/00000526
https://doi.org/10.24767/00000526372835b3-a6aa-4cb5-bf55-0e4a72e94a3b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-03-30 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | インクルーシブ教育の一考察 ― 発達障害児と関わる通常学級の児童生徒に注目して ― | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Considerations about inclusive education ― Classmates of students with developmental disorders in regular classrooms ― | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 発達障害 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 態度 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 共同学習 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 特別支援教育 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | インクルーシブ教育 | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.24767/00000526 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
著者 |
吉澤, 英里
× 吉澤, 英里
× YOSHIZAWA, Eri
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | The Japanese Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology is developing an inclusive educational system in which all students, regardless of disabilities can study together. Research papers and practical reports focusing on classmates of students with developmental disorders (particularly, ADS and ADHD) were reviewed, which indicated the following. (1) Researches on general image of children with developmental disorders suggest that acquiring more knowledge of developmental disorders lead to positive attitudes about classmates with ASD or ADHD. (2) Many students avoided classmates with ASD or ADHD, but nevertheless, term friendships with such children resulted in more active and assertive involvement of students with classmates having ASD or ADHD. (3) Overall, there is a paucity of practical reports about social skills training. A few studies have reported positive observations of teachers and researchers, as well of students, although studies using assessment scales have failed to report significant findings. The author has suggested a practice-model that is expected to contribute to developing more inclusive educational system. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
書誌情報 |
ja : 環太平洋大学研究紀要 en : Bulletin of International Pacific University 巻 11, p. 97-104, 発行日 2017-03-30 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 環太平洋大学 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者(英) | ||||||||||
出版者 | International Pacific University | |||||||||
言語 | en | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1882-479X | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA1230704X | |||||||||
権利 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
権利情報 | 環太平洋大学 | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
日本十進分類法 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 370 |