ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 環太平洋大学研究紀要
  3. 第18号 (2021)

環太平洋大学ニュージーランド校・日本研究学科における語学交換プログラムの事例研究

https://doi.org/10.24767/00000744
https://doi.org/10.24767/00000744
4c71dfb0-89b9-4df9-93f6-d85bf225564c
名前 / ファイル ライセンス アクション
21_JunkoYAMAMOTO_18号.pdf 21_JunkoYAMAMOTO_18号 (3.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-06-01
タイトル
タイトル 環太平洋大学ニュージーランド校・日本研究学科における語学交換プログラムの事例研究
言語 ja
タイトル
タイトル The effectiveness of the Language Exchange Session on Students Studying Japanese as a Foreign language at University Level in New Zealand
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 語学交換プログラムの効果
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 バディ・セッション
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 日本語学習
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 モチベーション
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Effectiveness of the Language Exchange Support Program
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Buddy Session
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Japanese Language Studies
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Motivation
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24767/00000744
ID登録タイプ JaLC
著者 山本, 純子

× 山本, 純子

ja 山本, 純子

ja-Kana ヤマモト, ジュンコ

Search repository
滝, 麻衣

× 滝, 麻衣

ja 滝, 麻衣

ja-Kana タキ, マイ

Search repository
オーコナー, スティーブン

× オーコナー, スティーブン

オーコナー, スティーブン

ja-Kana オーコナー, スティーブン

Search repository
YAMAMOTO, Junko

× YAMAMOTO, Junko

en YAMAMOTO, Junko

Search repository
TAKI, Mai

× TAKI, Mai

en TAKI, Mai

Search repository
O’CONNOR, Stephen

× O’CONNOR, Stephen

en O’CONNOR, Stephen

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 ニュージーランド国内の高等教育機関である本校において,日本研究学科は,2020年夏学期中に日本語と英語をそれぞれ母国語とする学生を募り語学交換プログラム,つまりバディ・セッションを開講した。「バディ」が活用された制度は,留学生との語学交換や異文化交流を目的に,ニュージーランド教育省の管轄である8つの国立大学全てで実施されていることから,ヨーロッパで始まったとされるこの制度はニュージーランド全土に浸透している。イギリス教育の先駆者の1人であったGeoff(2009)は「バディ」グループを作って学習することの重要性を唱えている。今回のバディ・セッション開講の目的は,各学生が語学力向上を目指すこと,語学学習に対するモチベーション維持及び向上に繋げること,さらに,日本人留学生が多い本校の特性を生かし,彼らとの交流を図り,英語を母国語とするニュージーランド人学生や留学生の日本語が上達するための要因を探究することを研究課題とした。本稿の目的は,アンケートの内容を基に,バディ・セッションに参加することは学習者の語学力上達に繋がっているのか,彼らのモチベーション維持・向上への有効性を考察することである。
言語 ja
抄録(別言語)
内容記述タイプ Other
内容記述 The exchange program for the language and culture what is called “Buddy session” was carried out during the summer term in 2020 within The Japanese Studies Faculty at IPU New Zealand.
It was carried out as a one-on-one session with a second language learner of Japanese and a native Japanese speaker, thus, the session was a cooperative practice of pairing Japanese and English speaking students for mutual assistance with each language.
The word ‘buddy’ is frequently defined as the term of “friend” “mate” “colleague” and “work mate”, but there is not a precise definition of the practice. This system of buddy for the educational purpose is introduced from Europe countries, and this academic system has become well established throughout New Zealand, as all eight national universities and other educational institutions are familiar with it.
The objective of this study was to understand the effectiveness of the Language Exchange Support Program and how it affects students’ Japanese language study as a foreign language at tertiary level in New Zealand. Also, the aim was to understand students’ needs from their own point of view, and significantly, evaluate the quality of the program. From the results, it can be assumed that the Language Exchange Support Program provided the learning support outside the class and enabled students the opportunity to develop their language proficiency, also, it potentially satisfied their needs for their further language study.
言語 en
書誌情報 ja : 環太平洋大学研究紀要
en : BULLETIN OF INTERNATIONAL PACIFIC UNIVERSITY

巻 18, p. 197-205, 発行日 2021-03-31
出版者
出版者 環太平洋大学
言語 ja
出版者(英)
出版者 INTERNATIONAL PACIFIC UNIVERSITY
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-479X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1230704X
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 370
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 810
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 830
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 10:59:41.140932
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3