ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 環太平洋大学研究紀要
  3. 第16号 (2020)

保育学生のピアノの上達と指導法の関連についての考察 ― 保育士養成課程における調査研究 ―

https://doi.org/10.24767/00000679
https://doi.org/10.24767/00000679
ce52e6a5-23bf-4deb-b614-c1b2515f9a62
名前 / ファイル ライセンス アクション
13 13 宮坂まみ_16号 (2.0 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-06-30
タイトル
タイトル 保育学生のピアノの上達と指導法の関連についての考察 ― 保育士養成課程における調査研究 ―
言語 ja
タイトル
タイトル The Teaching and Progress for Piano Performance Among Nursery Department Students ― A Survey Study in a Nursery Teacher Training Facility ―
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ピアノ
キーワード
主題Scheme Other
主題 保育士
キーワード
主題Scheme Other
主題 大学教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 保育士養成課程
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 piano
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 childcare worker
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 college education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nursery teacher training facility
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24767/00000679
ID登録タイプ JaLC
著者 宮坂, まみ

× 宮坂, まみ

ja 宮坂, まみ

ja-Kana ミヤサカ, マミ

Search repository
小川, 美智子

× 小川, 美智子

ja 小川, 美智子

ja-Kana オガワ, ミチコ

Search repository
MIYASAKA, Mami

× MIYASAKA, Mami

en MIYASAKA, Mami

Search repository
OGAWA, Michiko

× OGAWA, Michiko

en OGAWA, Michiko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 近年,短期間でピアノを習得する必要のある保育学生へのピアノ指導についての課題が指摘されている。そこで,音楽の教授に37年間携わってきた第二著者による授業の受講生を対象として調査を行い,効果的な指導のあり方について検討した。調査1では,ピアノのレッスンを受けた経験や習熟度について探索的に調査を行った。その結果,学生の7割以上が入学時にピアノ未経験者であったが,1年8ヶ月経過後には基礎・表現面で上達を感じていた。調査2で役立った指導法について検討したところ,特に未経験者については,弾きやすくなるような譜面上のサポートが有用であると考えられた。さらに,経験者・未経験者ともにメンタル面の支援が役立ったと認識しており,技術面だけでなくメンタル面の支援が重要であることが示唆された。
抄録(別言語)
内容記述タイプ Other
内容記述 Recently, difficulties teaching students who need to acquire piano playing skills in a short period of time have been pointed out in childcare studies. We investigated effective teaching styles using two surveys for students of music teachers, who had taken part in piano instruction for 37 years. For study 1, over 70% of students were beginners. They felt improvement in basic and expressive skills after 1 year and 8 months. Furthermore, we examined teaching that students felt was effective. The result indicated that correction of music scores made it easier to play, such as writing syllable names for beginners. Importantly, both beginners and experienced students valued mental support.
書誌情報 ja : 環太平洋大学研究紀要
en : BULLETIN OF INTERNATIONAL PACIFIC UNIVERSITY

巻 16, p. 107-115, 発行日 2020-03-31
出版者
出版者 環太平洋大学
言語 ja
出版者(英)
出版者 INTERNATIONAL PACIFIC UNIVERSITY
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-479X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1230704X
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 370
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 760
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 11:00:55.060708
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3