WEKO3
アイテム
小学校国語科「話し合い」教科書教材に関する考察 ― 合意形成のプロセスを視点とした教科書教材における話し合い例の検討を中心に ―
https://doi.org/10.24767/00000488
https://doi.org/10.24767/000004885c5f0252-0b05-463e-b963-6c4a05d0f8cd
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-03-30 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 小学校国語科「話し合い」教科書教材に関する考察 ― 合意形成のプロセスを視点とした教科書教材における話し合い例の検討を中心に ― | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Examination of Elementary School Japanese Class Textbook Teaching Materials for Discussions ― Based on an Evaluation of Discussion Examples in Textbook Teaching Materials from the Viewpoint of the Consensus Building Process ― | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 合意形成 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 「話し合い」教材 | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.24767/00000488 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
著者 |
長谷, 浩也
× 長谷, 浩也
× HASE, Hironari
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | For people with different ethics and values to coexist in an increasingly globalized society, it is important to acquire abilities and skills for layering each other’s thoughts and identifying points that are in accordance in order to reach an agreement. These abilities and skills will be increasingly in need in elementary school classrooms. However, discussions held in elementary school classrooms often remain at the level of students merely presenting their opinions without reaching an agreement. One of the reasons for this is that the process of discussion is not instructed clearly. This study analyzed and examined elementary school Japanese class textbook teaching materials for discussions that had been published between 2011 and 2015 with a focus on the process of discussion for the purpose of building discussion abilities and skills for reaching an agreement. The analysis and examination findings elucidated the requirements for teaching materials that will supplement the textbook teaching materials for discussions. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
書誌情報 |
ja : 環太平洋大学研究紀要 en : Bulletin of International Pacific University 巻 10, p. 67-77, 発行日 2016-03-30 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 環太平洋大学 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者(英) | ||||||||||
出版者 | International Pacific University | |||||||||
言語 | en | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1882-479X | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA1230704X | |||||||||
権利 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
権利情報 | 環太平洋大学 | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
日本十進分類法 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 370 | |||||||||
見出し | ||||||||||
言語 | ja |