ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 環太平洋大学研究紀要
  3. 第8号 (2014)

多世界パラダイムに基づく算数授業における社会的相互作用の規範的モデルの開発研究(Ⅱ) ―「 場合の数」の授業による検証 ―

https://doi.org/10.24767/00000406
https://doi.org/10.24767/00000406
e9e6d6e2-1b9a-4b96-9223-3b7c90136c49
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPU_8_14.pdf IPU_8_14.pdf (2.4 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2014-03-20
タイトル
タイトル 多世界パラダイムに基づく算数授業における社会的相互作用の規範的モデルの開発研究(Ⅱ) ―「 場合の数」の授業による検証 ―
言語 ja
タイトル
タイトル Research on development of the prescriptive model for designing social interactions in an elementary mathematics class based on the multi-world paradigm (II) ― Verification of its effectiveness through teaching and learning of‘ number of outcomes’ ―
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 算数授業
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 多世界パラダイム
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 社会的相互作用
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 規範的モデル
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24767/00000406
ID登録タイプ JaLC
著者 中原, 忠男

× 中原, 忠男

ja 中原, 忠男

Search repository
岡崎, 正和

× 岡崎, 正和

ja 岡崎, 正和

Search repository
小山, 正孝

× 小山, 正孝

ja 小山, 正孝

Search repository
山口, 武志

× 山口, 武志

山口, 武志

Search repository
吉村, 直道

× 吉村, 直道

ja 吉村, 直道

Search repository
加藤, 久恵

× 加藤, 久恵

ja 加藤, 久恵

Search repository
片山, 元

× 片山, 元

ja 片山, 元

Search repository
NAKAHARA, Tadao

× NAKAHARA, Tadao

en NAKAHARA, Tadao

Search repository
OKAZAKI, Masakazu

× OKAZAKI, Masakazu

en OKAZAKI, Masakazu

Search repository
KOYAMA, Masataka

× KOYAMA, Masataka

en KOYAMA, Masataka

Search repository
YAMAGUCHI, Takeshi

× YAMAGUCHI, Takeshi

en YAMAGUCHI, Takeshi

Search repository
YOSHIMURA, Naomichi

× YOSHIMURA, Naomichi

en YOSHIMURA, Naomichi

Search repository
KATO, Hisae

× KATO, Hisae

en KATO, Hisae

Search repository
KATAYAMA, Hajime

× KATAYAMA, Hajime

en KATAYAMA, Hajime

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study aims at constructing the prescriptive model which has the theoretical background of social interactions in elementary mathematics classrooms and at the same time which is effective and applicable to teaching practices at elementary school level. In this paper we verify the effectiveness of this model through a teaching experiment on six grade classes of‘ number of outcomes’. As a result of analysis, we found that the fundamental process of being conscious, solving by the individuals, solving by small group, being reflective, and then making agreement, in particular the small group activity, contributed to the development of the children’s understanding of‘ number of outcomes’. Also, it was suggested that the children’s solving activities progressed from their ‘individual’ solution to‘ quasi-general’, and‘ general’ ones. We also identified the types of intentions of the social interaction: Share of the premise, having and devising their own ideas, sharing the ideas with others, reflecting on the merit and limit of the ideas, abstracting and generalizing from the ideas, finding the commonality, characteristics, and limits among the representations. Moreover, as to the interaction with representations, we found that the children could devise their own representations in order to prevent the overlap and omission, and also recognize that the representations by polygon and table equipped such devices. These findings demonstrate the effectiveness of the prescriptive model for teaching practices.
言語 en
書誌情報 ja : 環太平洋大学研究紀要
en : Bulletin of International Pacific University

巻 8, p. 105-114, 発行日 2014-03-20
出版者
出版者 環太平洋大学
言語 ja
出版者(英)
出版者 International Pacific University
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-479X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1230704X
権利
言語 ja
権利情報 環太平洋大学
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 370
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 410
見出し
言語 ja
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 11:04:45.280234
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3