WEKO3
アイテム
論理的思考力の育成における反論の有効性の検証 ― 香西秀信『反論の技術』の理論を取り入れて ―
https://ipu.repo.nii.ac.jp/records/2000010
https://ipu.repo.nii.ac.jp/records/20000108a08fecd-983b-4e0d-8547-074f0d407859
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-01-08 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 論理的思考力の育成における反論の有効性の検証 ― 香西秀信『反論の技術』の理論を取り入れて ― | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Verifying the effectiveness of counterarguments in developing logical thinking skills ― Incorporating the theory of Hidenobu Kozai’s“ The Art of Refutation” ― | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 国語教育 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 論理的思考力 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 香西秀信 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 反論 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Japanese language education | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Logical thinking ability | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Hidenobu Kozai | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | counterargument | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
著者 |
内田,仁志
× 内田,仁志
|
|||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||
姓名 | UCHIDA, Hitoshi | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
所属機関名 | International Pacifiic University | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | 本稿は小・中学校において論理的指導力を育成するために宇都宮大学教授 香西秀信が1995年に著した『反論の技術 その意義と訓練方法』の理論と訓練方法を小学校4年生の議論指導に取り入れ,実践を試みたものである。考察ではなぜ論理的思考力の育成が求められているのか,そしてその能力の育成のために議論指導がなぜ有効なのかを明らかにしている。さらに議論指導でも特に反論の訓練のみ取り上げており,指導方法を具体的に紹介しているので本稿は追実践により教育界に広く普及していくことが期待できる。 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
抄録(別言語) | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | In order to develop ethical leadership skills in elementary and junior high schools, this paper incorporates the theory and training methods of “The Art of Refutation: Its Significance and Training Methods” written in 1995 by Hidenobu Kozai, a professor at Utsunomiya University, into discussion instruction for fourth-grade elementary school students. This is an attempt to put it into practice. The discussion clarifies why it is necessary to develop logical thinking skills and why discussion instruction is effective for developing this ability. In addition, since the discussion guidance specifically focuses on rebuttal training and specifically introduces the teaching method, it is expected that this paper will be widely disseminated in educational societies through supplementary examinations. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
書誌情報 |
ja : 環太平洋大学研究紀要 en : BULLETIN OF INTERNATIONAL PACIFIC UNIVERSITY 巻 23, p. 47-53, ページ数 7, 発行日 2023-11-30 |
|||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 環太平洋大学 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
出版者(英) | ||||||||||||||
出版者 | INTERNATIONAL PACIFIC UNIVERSITY | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 1882-479X | |||||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA1230704X | |||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
日本十進分類法 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||
主題 | 375 | |||||||||||||
日本十進分類法 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||
主題 | 110 |