ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 環太平洋大学研究紀要
  3. 第20号 (2022)

読譜力養成における‘MuseScore’の教具としての可能性

https://doi.org/10.24767/00000784
https://doi.org/10.24767/00000784
9d851954-91c1-403e-a327-f30ce651e018
名前 / ファイル ライセンス アクション
01_堀上みどり_20号.pdf 01_堀上みどり_20号 (1.4 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-04-15
タイトル
タイトル 読譜力養成における‘MuseScore’の教具としての可能性
言語 ja
タイトル
タイトル Possibility of Using MuseScore as a Teaching Tool in Training of Score-Reading Ability
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 読譜
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 MuseScore
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ピアノ初心者
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 保育者養成
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 score reading
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 MuseScore
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 piano beginners
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 childcare worker training
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24767/00000784
ID登録タイプ JaLC
著者 堀上, みどり

× 堀上, みどり

ja 堀上, みどり

ja-Kana ホリカミ, ミドリ

Search repository
HORIKAMI, Midori

× HORIKAMI, Midori

en HORIKAMI, Midori

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿は,読譜力養成のためにおこなった,楽譜作成ソフトMuseScoreを使用した授業実践を振り返ることにより,MuseScoreの教具としての可能性をアピールし,器楽演習の授業において標準的に使用することを提案するものである。
 最初に,読譜とは認知した音高・音価を即座に身体的運動に移さなければならない反射的行為であることを述べる。そして,読譜の方法について説明した後,就学前教育で音楽に親しみ,義務教育に音楽の授業があるにもかかわらず,なぜピアノ初心者の学生が読譜を苦手とするのか,幼稚園教育要領と小学校・中学校学習指導要領からあきらかにする。また,同様の課題を抱える保育者養成校の教員の取り組みに関する文献をレビューし,筆者の実践を振り返る。
 学生の課題の取り組み結果から,MuseScoreを使った楽譜作成と伴奏づくりは,楽しみながら読譜力を育むことができる創造的学習活動であることがわかり,器楽演習Ⅰ・Ⅱの段階から継続的にMuseScoreを教具として使用することを提案する。
言語 ja
抄録(別言語)
内容記述タイプ Other
内容記述 This study explores MuseScore’s potential as a teaching tool and proposes its use as a standard tool in piano classes. Score reading is a psychological act with strict time constraints as well as a reflexive act in which the perceived pitch and rhythm must be immediately transferred to physical movement. There are two types of score-reading methods: instrumental score reading and vocal score reading, with the latter including solmization and a-b-c-dieren. Using the kindergarten education guidelines and the elementary and junior high school curriculum guidelines, I clarify why students are not good at reading scores, although they are familiar with music during pre-school education and have compulsory music classes. Additionally, I enumerate the steps taken by teachers to improve students’ score-reading abilities and also reflect on my own practice. The results of students’ efforts revealed that notation and arrangement using MuseScore is a creative learning activity that has the potential to foster reading, arranging, and musical thinking skills while having fun. I propose the use of MuseScore as a teaching tool in the future.
言語 en
書誌情報 ja : 環太平洋大学研究紀要
en : BULLETIN OF INTERNATIONAL PACIFIC UNIVERSITY

巻 20, p. 1-8, 発行日 2022-03-31
出版者
出版者 環太平洋大学
言語 ja
出版者(英)
出版者 INTERNATIONAL PACIFIC UNIVERSITY
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-479X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1230704X
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 760
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 370
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 10:58:50.765182
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3