ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 環太平洋大学研究紀要
  3. 第17号 (2020)

想起説は「メノンのパラドクス」への応答か ― 『メノン』におけるプラトンの教育思想 ―

https://doi.org/10.24767/00000702
https://doi.org/10.24767/00000702
450b6f95-af5a-40dc-83c4-25690485c736
名前 / ファイル ライセンス アクション
02 02 酒井健太朗_17号 (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-12-15
タイトル
タイトル 想起説は「メノンのパラドクス」への応答か ― 『メノン』におけるプラトンの教育思想 ―
言語 ja
タイトル
タイトル Does the Theory of Recollection respond to “Meno’s Paradox” ? ― Plato’s Thoughts on Education in Meno ―
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Plato
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 theory of recollection
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 learning
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 inquiry
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 discovery
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24767/00000702
ID登録タイプ JaLC
著者 酒井, 健太朗

× 酒井, 健太朗

ja 酒井, 健太朗

ja-Kana サカイ, ケンタロウ

Search repository
SAKAI, Kentaro

× SAKAI, Kentaro

en SAKAI, Kentaro

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper aims to clarify Plato’s thoughts on education in Meno. In this dialogue, Meno asks Socrates whether virtue is teachable. Socrates answers that he does not know whether virtue is teachable and goes on to ask, in turn, how to define virtue. Meno presents three definitions of virtue, each of which are refuted by Socrates. Meno grows weary of their conversation and presents Meno’s paradox – that if one knows what one is seeking, inquiry is unnecessary, but if one does not know what one is looking for, inquiry is impossible. Therefore, Meno argues that inquiry is either unnecessary or impossible. He does this to cease his discussion of virtue with Socrates. However, Socrates perceives Meno’s intention and responds by presenting the “theory of recollection” – that learning essentially consists of remembering things we knew before we were born but then forgot – to argue that inquiry should persist. Most scholars take the theory of recollection to be Plato’s response to Meno’s paradox. Recently, however, Dominic Scott objected this interpretation by introducing the distinction between “Meno’s challenge” (80d5-8) and the dialogue’s “eristic dilemma” (80e1-5). In other words, Scott claims that Plato’s theory of recollection is not intended as a response to Meno’s paradox. By pointing out several problems with Scott’s interpretation, I claim that discovery depends on the possibility of inquiry and therefore that the theory of recollection is both intended to solve and indeed solves Meno’s paradox.
書誌情報 ja : 環太平洋大学研究紀要
en : BULLETIN OF INTERNATIONAL PACIFIC UNIVERSITY

巻 17, p. 11-19, 発行日 2020-11-30
出版者
出版者 環太平洋大学
言語 ja
出版者(英)
出版者 INTERNATIONAL PACIFIC UNIVERSITY
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-479X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1230704X
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 130
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 370
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 11:00:25.836288
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3