ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 環太平洋大学研究紀要
  3. 第15号 (2020)

アクティブ・ラーニングを使用した教授法の実践と考察 ― ニュージーランドの日本語教育事情において ―

https://doi.org/10.24767/00000657
https://doi.org/10.24767/00000657
9eb33844-c7f2-4920-ac2f-7c663558bb08
名前 / ファイル ライセンス アクション
16山本純子.pdf 016山本純子_15号 (1.9 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-03-26
タイトル
タイトル Practice of a teaching method with active learning and classroom involvement in IPU New Zealand
言語 en
タイトル
タイトル アクティブ・ラーニングを使用した教授法の実践と考察 ― ニュージーランドの日本語教育事情において ―
言語 ja
言語
言語 eng
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 アクティブ・ラーニング
キーワード
主題Scheme Other
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 日本語教育
キーワード
主題Scheme Other
キーワード
主題Scheme Other
主題 教授法
キーワード
主題Scheme Other
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ニュージーランド
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Active Learning
キーワード
主題Scheme Other
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Japanese Education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Teaching Method
キーワード
主題Scheme Other
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 New Zealand
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24767/00000657
ID登録タイプ JaLC
著者 山本, 純子

× 山本, 純子

ja 山本, 純子

ja-Kana ヤマモト, ジュンコ

Search repository
YAMAMOTO, Junko

× YAMAMOTO, Junko

en YAMAMOTO, Junko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The object of this research is to consider the effectiveness of active learning used within a higher education institute in Japanese-language education in New Zealand.
 It is necessary to examine the contents and process of the class from the point of learner’s view, “What can be done after studying the subject?” Taking this point into consideration, the whole curriculum needed to be considered and set up the attainment target in each area of study.
 In Japanese institutes, there are many cases of students learning Japanese not only passively, but also actively, expressing their opinions, and asking questions, however, in New Zealand the learning styles also consisted of the experience and projects with team work. Thus, it should be no surprise that a curriculum starting from elementary school that emphasized leadership, relationships with others and cooperativeness has such a positive influence on learning.
 Therewith, it could be said that the quality of the education as well as the amount of learning are important to discover the problem or improving points in the class and select independent cooperative learning as a solution (so-called active learning).(1) The researcher tried to practice the classes using an active learning method in the first semester of Japanese classes at IPU New Zealand.
言語 en
抄録(別言語)
内容記述タイプ Other
内容記述 各科目の授業は,学習者の立場に立ち「何ができるようになるのか」という観点から,学習者を中心とした目的や到達レベルを考慮して,その内容や流れが構成されなければならない。そこで,文部科学省が提唱する「課題の発見・解決に向けた主体的・協働的な学び(いわゆる「アクティブ・ラーニング」)」(1)について,学びの量とともに,質や深まりを重要視する教授法を,ニュージーランドという私自身にとっての新天地で担当する日本語クラスで採択することにした。日本でも,各教育機関の質的転換に向けて座学ではない授業形式を取り入れている場合が多く見られるが,ニュージーランドの教育内容は実験やプロジェクトを組み,チームワークで課題に取り組むことが多く,机に座って講義を聴くだけではなく,学生が積極的に質問や意見を述べることが,圧倒的にアジア諸国よりも多く見受けられる。初等教育から,協調性は基より,リーダーシップや対人関係に比重を置いたカリキュラムが組まれていることが特徴であり,学内での役割に多くの学生達が積極的に喜んで参加する姿は驚く程である。
 本稿では,ニュージーランドの実際の教育現場での日本語教育における,アクティブ・ラーニングの教育手法を用いた授業の活性化を目標として,実際の日本語クラスで実践したことが,ニュージーランド人学生の日本語能力向上のために,どのように効果があったか考察することを目的とする。
言語 ja
書誌情報 ja : 環太平洋大学研究紀要
en : BULLETIN OF INTERNATIONAL PACIFIC UNIVERSITY

巻 15, p. 145-155, 発行日 2020-02-15
出版者
出版者 環太平洋大学
言語 ja
出版者(英)
出版者 INTERNATIONAL PACIFIC UNIVERSITY
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-479X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1230704X
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 370
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 810
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 11:01:13.188388
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3