Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2019-02-07 |
タイトル |
|
|
タイトル |
実効性ある力を育む道徳教育の原理と実践 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
The principle and practice of developing a moral competence in moral education |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
道徳教育 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
道徳性 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
実効性 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
自己決定 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
学習指導要領の改訂 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
moral education |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
moral course |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
practice of moral competence |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
self-determination |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
the new Course of Study |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.24767/00000590 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
著者 |
伊住, 継行
青木, 多寿子
IZUMI, Tsuguyuki
AOKI, Tazuko
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
学習指導要領の改訂で実効性ある力を育む道徳教育が可能になった。実効性ある力を育む道徳教育では,主体的な判断や実践を重視する自己決定的な道徳教育が重視されていると考える。そこで本稿では,実効性ある力を育む道徳教育の原理と実践について明らかにするために,①実効性とは何か,②学習指導要領の変更点と実効性ある道徳教育の関連,③多様な教育実践の具体的な紹介,④従来の実践との違いを示した。特に,学習指導要領の変更点については,道徳性に統一されたこと,教育課程の基本がコンピテンシーベースに転換されたこと,各教科の目標に「人間性」が入り道徳科と関連付けやすくなったこと,指導の多様化が求められるようになったことを紹介した。 |
|
言語 |
ja |
抄録(別言語) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The new Couse of Study emphasize the ability of real life situation. So it is possible to make the new principle and practice of developing moral education. We believe it is expected to develop them with students’ moral competency with their self-determination. The purpose of this research is to clarify our hypothesis with four point of views. Those are , ①what is the principle and practice of developing moral competence, ②where we find them in the new Course of Study, ③how we make classes of new moral lessons, and ④what are differences between the new Course of Study and the previous one. We discussed about the differences between the new Course of Study and the previous one using these words; there were competency-based approach of education, new goal of every subject education, unification into morality, and recommendation of diversity of lesson methods. |
|
言語 |
en |
書誌情報 |
ja : 環太平洋大学研究紀要
en : Bulletin of International Pacific University
巻 13,
p. 27-36,
発行日 2018-11-30
|
出版者 |
|
|
出版者 |
環太平洋大学 |
|
言語 |
ja |
出版者(英) |
|
|
出版者 |
International Pacific University |
|
言語 |
en |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1882479X |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA1230704X |
権利 |
|
|
言語 |
ja |
|
権利情報 |
環太平洋大学 |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
日本十進分類法 |
|
|
主題Scheme |
NDC |
|
主題 |
370 |
日本十進分類法 |
|
|
主題Scheme |
NDC |
|
主題 |
150 |