WEKO3
アイテム
わらべうたのリズムと五音音階を用いた音楽づくりの試み ― 小学校音楽科における教材開発研究 ―
https://doi.org/10.24767/00000481
https://doi.org/10.24767/00000481a0219191-84b4-4d97-9174-2c351cd1fbff
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-03-30 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | わらべうたのリズムと五音音階を用いた音楽づくりの試み ― 小学校音楽科における教材開発研究 ― | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Attempt at Creative Music Making utilizing the rhythm of the Warabe uta and pentatonic: a study of the development of teaching materials in the musica leducation of elementary schools | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | warabe uta | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Creative Music Making | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | development of teaching materials | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Musical education | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.24767/00000481 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
著者 |
室町, さやか
× 室町, さやか
× MUROMACHI, Sayaka
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | This study attempts to show the teaching material which consists of the rhythm and pentatonic of Warabe uta in music education at elementary school. First, this study analysed the teaching materials of Creative Music Making (CMM) in the textbooks. Second, the practice of CMM is showed. It is important to combine play with study when introducing warabe uta as a teaching material. Students can acquire musical elements such as rhythm and scale through the experience of play. The following activities were undertaken as part of this study: 1) Play the Warabe uta ‘Yoisassa’. 2) Analyse the rhythm of the‘ Yoisassa’. 3) Create a rhythm using the provided rhythm. 4) Create a melody utilizing the pentatonic to accompany the rhythm that you created in step 3. 5) Write the words to the song. This practice has several educational effects: 1) Understanding of the rhythm. 2) Reconstruction of through daily experience. 3) Rising the feeling to enjoy the CMM. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
書誌情報 |
ja : 環太平洋大学研究紀要 en : Bulletin of International Pacific University 巻 10, p. 21-28, 発行日 2016-03-30 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 環太平洋大学 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者(英) | ||||||||||
出版者 | International Pacific University | |||||||||
言語 | en | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1882-479X | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA1230704X | |||||||||
権利 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
権利情報 | 環太平洋大学 | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
日本十進分類法 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 370 | |||||||||
日本十進分類法 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 760 | |||||||||
見出し | ||||||||||
言語 | ja |