WEKO3
アイテム
小学校音楽科におけるわらべうた教材を用いた読譜教育 -≪ひらいたひらいた≫を例に
https://doi.org/10.24767/00000432
https://doi.org/10.24767/000004321cadffd7-e65c-471f-ac8a-8562afecd45c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2015-03-30 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 小学校音楽科におけるわらべうた教材を用いた読譜教育 -≪ひらいたひらいた≫を例に | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Education in score reading through nursery songs in elementary schools: an example of“ Hiraitahiraita” | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 音楽教育 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 読譜教育 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | コダーイ | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ソルフェージュ | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | わらべうた | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.24767/00000432 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
著者 |
室町, さやか
× 室町, さやか
× MUROMACHI, Sayaka
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | These days, there are guidelines in place regarding how to teach students musical notes, rests and terminology for elementary school music classes. If children were to acquire such knowledge at the elementary level, many people would have the ability to read musical scores. However, the present situation in Japan shows that, in many cases, the notes, rests and musical terminology are not adequately learned in childhood. This paper addresses the following: 1) The ability of students who study in the elementary education teacher training courses at the private University in Okayama Prefecture is examined and the necessity for the teaching score reading to university students is pointed out, and 2) the Japanese nursery song “Hiraitahiraita” is analyzed from the point of view of the teaching guidelines for music“. Hiraitahiraita” is an song from the late Edo period, and the song involves a simple game for children. This study argues for a method of instruction for musical terminology with reference to the Kod?ly method, one of the focuses of which is using traditional nursery songs for musical education. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
書誌情報 |
ja : 環太平洋大学研究紀要 en : Bulletin of International Pacific University 巻 9, p. 27-33, 発行日 2015-03-30 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 環太平洋大学 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者(英) | ||||||||||
出版者 | International Pacific University | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1882-479X | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA1230704X | |||||||||
権利 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
権利情報 | 環太平洋大学 | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
日本十進分類法 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 760 | |||||||||
日本十進分類法 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 370 |