WEKO3
アイテム
数学教育におけるカリキュラムの構成原理
https://doi.org/10.24767/00000244
https://doi.org/10.24767/00000244e8936eb0-beba-4a12-9f6b-2c7f0fe76dd0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-03-01 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 数学教育におけるカリキュラムの構成原理 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | A Study on Constituent Principles of Curriculum in Mathematics Education | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 教育課程 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 学習指導要領 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | カリキュラム構成 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 算数・数学科 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 人間主義 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Curriculum | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Course of Study | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Currriculum Constitution | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Arithmetic / Mathematics | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Humanism | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.24767/00000244 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
著者 |
中原, 忠男
× 中原, 忠男
× Nakahara, Tadao
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | This paper aims to construct the constituent principles of arithmetic / mathematics curriculum in mathematics education. As a result, the present study has adopted the following principles, through analizing a series of the previous study. A. Principles in Setting Purposes of Mathematics Education : There are three theoretical principles in relation to setting the purposes of mathematics education as follo w s. Al. Humanism A2. Utilitarianism A3. Culturism B. Principles in Setting and Arranging Te aching Contents : There are many principles which are relevant to this area. They can be summarized in contrasting pairs, like the follow i ng. Bl. Academism vs Empiricism B2. Logicality vs Psychology B3. Modernity vs Historicity B4. Structure vs Accumulation B5. Spiral vs Grouping B6. Uniformity vs Flexibi lity B7. Division ism vs Integration ism C. Principles in Setting Teaching Methodology : The author pointed out the following four principles. Cl. Associationism C2. Cognitivism C3. Constructivism C4. Situationism |
|||||||||
言語 | en | |||||||||
書誌情報 |
ja : 環太平洋大学研究紀要 en : Bulletin of International Pacific University 巻 1, p. 19-27, 発行日 2008-03-01 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 環太平洋大学 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者(英) | ||||||||||
出版者 | International Pacific University | |||||||||
言語 | en | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1882-479X | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA1230704X | |||||||||
権利 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
権利情報 | 環太平洋大学 | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
日本十進分類法 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 370 | |||||||||
見出し | ||||||||||
言語 | ja |