@article{oai:ipu.repo.nii.ac.jp:00000794, author = {小川, 正人 and OGAWA, Masato}, journal = {環太平洋大学研究紀要, BULLETIN OF INTERNATIONAL PACIFIC UNIVERSITY}, month = {Nov}, note = {The new social studies subject “Integrated History” will be introduced to high school students in the 2022 academic year. “Integrated History” mainly focuses on modern and contemporary history with three viewpoints: modernization, popularization and globalization. This study reviews the history of world expositions and discusses how the history of world expos is used as teaching and learning materials in new “Integrated History” classes., 2018年3月に告示された新しい高等学校学習指導要領によって,2022年度から地理歴史科において,近現代史を中心とした日本史と世界史の融合科目である「歴史総合」が実施される。本稿では「歴史総合」の観点である「近代化」「大衆化」「グローバル化」のショーケースともいえる万国博覧会の170年以上の歴史を紐解きながら,「歴史総合」授業における万博の活用を含めた内容構成を示唆する導きを目的とする。}, pages = {109--115}, title = {近現代史の授業教材としての万国博覧会の考察}, volume = {19}, year = {2021}, yomi = {オガワ, マサト} }