@article{oai:ipu.repo.nii.ac.jp:00000758, author = {范, 一楠 and FAN, Yinan}, journal = {環太平洋大学研究紀要, BULLETIN OF INTERNATIONAL PACIFIC UNIVERSITY}, month = {Mar}, note = {This paper aims to address how to implement group work and individual work based on the survey results of international students who took Japanese investigation and presentation classes online for the first time. The results are as follows; 1) There is no difference in their learning effect, but students often feel more comfortable working individually than working in a group, 2) those who prefer group work tend to rate their own learning effect of group work high, 3) the results mentioned above were unrelated to their grades or academic achievement. This study also illustrates how to design a class better based on the results above and participants’ comments on the online course., 本研究は,調査発表型オンライン日本語授業を初めてオンラインで受講した学生にアンケートを行い,その結果からグループ作業と個人作業のあり方について議論を行った。結果として,以下のことが分かった。①学習効果に違いはないが,個人作業はグループ作業よりやりやすいと学生が認識している。②グループ作業がやりやすいと思った学生のグループ作業の学習効果の自己評価が高い。③学年と授業成績との関係性が見られなかった。また,上記の結果と学生の自由記述の内容から,今後の授業の進め方についての提案ができた。}, pages = {163--168}, title = {調査発表型オンライン日本語授業におけるグループ作業と個人作業の比較 ― 課題遂行利便性と学習効果の学生自己評価結果から ―}, volume = {18}, year = {2021}, yomi = {ハン, イチナン} }