@article{oai:ipu.repo.nii.ac.jp:00000683, author = {川瀨, 雅 and 趙, 秋華}, journal = {環太平洋大学研究紀要, BULLETIN OF INTERNATIONAL PACIFIC UNIVERSITY}, month = {Mar}, note = {We did inquiring survey for children to find out the“ child’s general form” in the mat exercises. And, did questionnaire survey for college students to verify the image of a child form in the mat exercises by the college students. As a result, the college students expected 4 situation by which the children feels fear by a situation of mat exercises. (1) Children thinks when they failed. (2) Children goes around separately from the ground. (3) Moving to the direction of reverse and back aren’t seen. (4) At the first movement. A college student expected that an infant was afraid of movement as“ revolve” about movement and the phase. There were a lot of actual places and persons who answer that a child didn’t feel fear, and I answered that the child who complained of fear was afraid of“ The head goes to floor.” As a result support method by which a head is preserved and anxiety of a head’s arriving at a floor can say that an eased guidance word is effective at the time to starting movement of forward somersault and backward somersault., 本研究では,マット運動における一般的な「子どもの姿」を明らかにすることを目的に子どもに対して聞き取り調査を行った。また,一般的な「子どもの姿」と大学生が想像するそれに違いがあると想定し,その差を検証するために大学生に質問紙調査を行った。その結果,大学生が考えるマット運動において子どもが感じる恐怖心の諸因は,①失敗した時のことを考える。②地面から離れて回る。③逆さまや後ろなど見えない方向へ動くこと。④初めての運動のとき。以上4つが挙がった。また,動作及び局面に関して大学生は,幼児が「回転」という動作に恐怖を感じると予想した。実際のところ,子どもは「恐怖心を感じていない」と回答する者が多く,恐怖心を訴えた子どもは「頭が床につくこと」が怖いと回答した。この結果から,マット運動における前転及び後転の動作開始時には,頭部が保全される補助方法及び頭部が床に着くことの不安を和げることができるような指導言葉が有効だといえる。}, pages = {1--5}, title = {幼児の運動感覚から考察するマット運動の基礎的な指導法}, volume = {16}, year = {2020}, yomi = {カワセ, ミヤビ and チョ, チュファ} }