@article{oai:ipu.repo.nii.ac.jp:00000661, author = {ファスコ, ウィリアム ローレンス and FUSCO, William Lawrence}, journal = {環太平洋大学研究紀要, BULLETIN OF INTERNATIONAL PACIFIC UNIVERSITY}, month = {Feb}, note = {言語学習においてプロジェクト型学習法は,言語を中心に学ぶ従来型の学習法を補足することができる。学生は一連の課題に沿ってプロジェクトを完了する機会を与えられ,プロジェクトの内容を深く理解することに努力を集中させつつ,計画作成,チームワーク,リーダーシップ等のスキルを磨くことができる。デジタルコンテンツ作成のパイロットスタディは,小規模なグループで行う連続した2つのプロジェクトで構成された。学生は一人ひとりプロジェクトの進捗状況を記録するよう指示されていた。その記録と最後の授業で収集されたアンケートを元に,学生のモチベーション及び成果に加えてこのパイロットスタディの有効性を評価した。その結果,多くの学生がプロジェクトに取り組むことに高い満足度を示し,他の種類のデジタルコンテンツのプロジェクトにも関心を示した。自由に新しいものを創りだすという点やグループでプロジェクトを行うという点も高評価だった。このパイロットスタディでは,教室内外でのグループ管理ストラテジーの重要性も浮き彫りになった。, Project-based learning in the language classroom can supplement language-centered methodology. This approach focuses student effort on deep understanding of content while providing opportunities to develop planning, teamwork, and leadership skills as well as to follow a set of tasks through to completion. The digital content creation pilot consisted of back to back projects done by and assessed as small groups. Individually, students kept journals of their group’s progress. The journals and questionnaires were used for assessing the pilot’s effectiveness, student performance and motivation. The results showed that students had an overall high degree of satisfaction with doing project-work as well as interest to explore different kinds of projects within the spectrum of digital content. Students also enjoyed creative freedom and participating in group work. This pilot also highlighted the importance of group management strategies, applicable both inside and outside of the classroom.}, pages = {51--63}, title = {Digital Content Creation in an L2 Classroom using a Project-based Approach Design and Pilot}, volume = {15}, year = {2020}, yomi = {ファスコ, ウィリアム ローレンス} }