@article{oai:ipu.repo.nii.ac.jp:00000630, author = {池田, 佳代 and 沼田, 秀穂 and IKEDA, Kayo, Ph.D. and NUMATA, Hideho, Ph.D.}, journal = {環太平洋大学研究紀要, BULLETIN OF INTERNATIONAL PACIFIC UNIVERSITY}, month = {Mar}, note = {As more people begin to use long-term care services, awareness is growing about the rights of users and their family members. As a consequence, the demand for improved services is expected to grow. Knowledge of “service etiquette” will thus be indispensable for welfare facility workers providing services to address the demands of users and their families. Accordingly, for this study, I formulated research questions and administered a questionnaire survey to two social welfare corporations about the kinds of effects service education might have on welfare facility workers. Analysis of the results revealed that service education was useful for improving the quality and effectiveness of interpersonal interactions between welfare facility workers and users., 介護サービス利用者の増加と共に,利用者とその家族の権利意識が高まり,よりよいサービスを受けたいと考える人が増えている。福祉施設職員が,利用者とその家族の要望を取り入れ,サービスを行うためには「接遇マナー」の知識が不可欠である。そこで福祉施設職員が接遇教育を学ぶことでどのような効果が得られるのかというリサーチクエスチョンを設定し,2つの社会福祉法人に対し職員アンケートを行った。その分析結果として,接遇教育は人間力(資質)の向上に役立つことを明らかにした。}, pages = {83--92}, title = {サービス・マネジメントから見た教育に関する一考察 ― 福祉施設職員における教育を対象として ―}, volume = {14}, year = {2019}, yomi = {イケダ, カヨ and ヌマタ, ヒデホ} }